Oulujärvi Leaderin ja Elävä Kainuu Leaderin yhteishanke Paperit kuntoon – henkilötodistusten hankinta ja käyttöönotto helpommaksi Kainuussa (1.8.2025 – 31.1.2027), on alkanut 1.8.2025. Hankkeen tavoitteena on helpottaa virallisen henkilöllisyystodistuksen hankintaa ja sen käyttöön liittyvien digitaalisten palveluiden omaksumista Kainuussa ja Vaalassa.
Monilla alueen asukkailla ei ole voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta, mikä voi estää esimerkiksi pankkipalveluiden, terveydenhuollon sähköisten palvelujen tai muiden arjen asioiden hoitamisen. Pitkät välimatkat, puuttuvat kulkuyhteydet tai tiedon ja osaamisen puute vaikeuttavat todistuksen hankintaa.
Hanke tuo palvelut lähelle ihmisiä:
- Pop up -valokuvauspäivät järjestetään jokaisella paikkakunnalla.
- Asiointipäivät poliisin lupapalveluihin järjestetään yhteiskuljetuksin, jotta matka ei ole esteenä.
- Digikoulutukset opastavat henkilötodistuksen mahdollistamien sähköisten palvelujen käyttöön turvallisesti ja selkeästi.
- Osallistujan maksavat itse valokuvat ja henkilöllisyystodistuksetn.
Laaja viestintäverkosto, johon kuuluu kuntia, yhdistyksiä ja muita toimijoita, varmistaa, että tieto hankkeen palveluista tavoittaa mahdollisimman monen apua tarvitsevan.
Hankkeen projektipäällikkönä toimii Marjut Kyllönen, joka vastaa käytännön järjestelyistä, tiedotuksesta ja hankkeen toteutuksesta.
Hankkeen aikana tavoitellaan satoja uusia henkilöllisyystodistuksia sekä kymmeniä digikoulutuksia, jotka tukevat alueen yhdenvertaisuutta ja ehkäisevät syrjäytymistä.
Seuraa tiedotusta ja tule mukaan hankkeen tilaisuuksiin!
https://www.oulujarvileader.fi/omat_hankkeet/paperit-kuntoon-henkilotodistusten-hankinta-ja-kayttoonotto-helpommaksi-kainuussa/
Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.
Ota yhteyttä: Marjut Kyllönen
marjut.kyllonen@kainuuleader.fi
040 626 3921
